Aan de slag met PimLayer

Met PimLayer bieden we een innovatief product aan met een moderne, frisse look. Bovendien is onze gebruiksvriendelijke PIM software van hoge kwaliteit met een intuïtieve interface.

Fase 1: Kick-off

01

De eerste fase van het onboardingsproces is een kick-off meeting. Tijdens deze meeting komen product-, marketing- en IT- mensen samen om te beslissen over twee belangrijke onderdelen van een PIM. Enerzijds is er de typische productinformatie nl. data en media. Het begint bij het product zelf: productspecificaties en structuur om alle informatie te gaan ordenen. Aan de andere kant moeten alle input- en output stromen in kaart worden gebracht. Een productinformatie beheersysteem heeft altijd als doel om productinformatie van en naar externe satellieten te verzamelen en te verstrekken.

Typische partners (gesorteerd van stroomopwaarts naar stroomafwaarts):

  • Leveranciersinformatie
  • Productinformatie uit een intern ERP- of boekhoudpakket
  • Export naar distributiekanaal
  • Exporteren naar E-business platform(s)

Elk van deze stakeholders heeft zijn eigen wensen, typische praktijken, technische mogelijkheden en beperkingen. Het doel is om PimLayer zo automatisch en naadloos mogelijk te integreren, met de nadruk op geprefabriceerde connectoren voor gangbare software.

1

Productspecificaties

Productinformatie bestaat in het algemeen uit meerdere velden met gegevens. In PimLayer kunnen deze velden in een boomstructuur worden georganiseerd. Na integratie met leveranciers en/of ERP kunnen deze velden gematcht worden met de bron. Bovendien kan elk veld een formaat hebben dat specifiek is voor het gebruik ervan. Dit stelt PimLayer in staat om de invoer te vergemakkelijken en te valideren. Bijvoorbeeld: één regel, alinea, geheel getal, bedrag ($/€/..), decimaal, datum, formule, boolean (0/1). Daarnaast kan Pimlayer onderscheid maken tussen verschillende productgroepen en verschillende productspecificaties gebruiken. Deze lijst met productspecificaties is gebaseerd op een combinatie van beschikbare bronnen: velden uit het ERP-systeem, leveranciersinformatie (geïntegreerd of bijvoorbeeld XLS, XML,…) De productspecificaties kunnen in een latere fase probleemloos gewijzigd worden om productinformatie verder verrijken.

2

Productstructuur

Producten zijn altijd gestructureerd in productgroepen. Echter biedt PimLayer hiervoor een andere boomstructuur aan. Deze structuur kent geen grenzen in diepte en grootte. Het implementeren van PimLayer is dus een uitgelezen kans om producten te reorganiseren!

In onze ervaring is een productstructuur vaak het resultaat van organische groei en dus niet de meest logische of georganiseerde aanpak. Het is daarom belangrijk om te beseffen dat de interne productstructuur van een boekhoud- of ERP pakket niet tot uiting hoeft te komen. Deze systemen hebben vaak een veel beperktere aanpak, met bijvoorbeeld slechts 2 niveaus.

3

Voorlopige productlijst

Om het onboardingsproces op gang te krijgen, is het in dit vroege stadium van vitaal belang om vanuit ERP/ boekhouding etc. een lijst met producten te exporteren.

Hoe gedetailleerder de informatie, hoe groter het aantal producten, hoe beter. Maar alle gegevens zijn voldoende.

In deze fase is het doel om zo snel mogelijk een basis te hebben om aan te werken. De daadwerkelijke integraties en verbindingen kunnen in een later stadium worden gesmeed. PimLayer kan bovendien veel verschillende formaten importeren voor deze eerste export: json, xml, xls, csv, sql etc.

4

Taxonomie

De kracht van PimLayer is geworteld in het intelligente gebruik van tags. Elk product en elk item kan op meerdere manieren en niveaus getagd worden. Het stelt de gebruiker in staat om heel snel iets specifieks te zoeken en te vinden. Bovendien kunnen etalages (productpagina’s bestemd voor extern gebruik en distributiekanalen) op deze manier een zeer specifieke tranche van uw productaanbod tonen.

Hoewel de taxonomie tijdens de onboarding niet volledig kan bepaald worden, is het goed om een aantal principes en categorieën vast te stellen. Zo heeft PimLayer voorinstellingen van taxonomieën voor verschillende sectoren.

5

Assets

Eén van de meest cruciale onderdelen van de onboarding is het toevoegen van activa aan de producten en productstructuur. Deze assets kunnen bestaan uit elk denkbaar type bestand of inhoud: afbeelding, foto, illustratie, PDF, Office docs, brochures, tekening, video, animatie, CAD-object, BIM-object etc. Deze fase is een uitdaging omdat dit soort informatie doorgaans vrij losjes is georganiseerd in de meeste bedrijven die nog geen PIM gebruiken. Ook voor het onboarding-team is dit een vrij intensief proces.

Zelfs in dit vroege stadium is het van cruciaal belang om de media toe te wijzen aan het juiste product of de juiste productcategorie en de documenten te labelen met een eerste set tags. Hoe meer details er worden gebruikt om activa te taggen, hoe beter het is om downstream-stromen en exports te gaan verfijnen.

1

Stroomopwaartse connectiviteit

Informatie stroomt opwaarts naar PimLayer. Eén van de belangrijkste bronnen om verbinding te maken is het ERP- of boekhoudsysteem van het bedrijf. Elk stukje informatie kan maar één bron hebben. Dit betekent dat sommige velden in de productspecificaties in PimLayer niet kunnen worden bewerkt, omdat de bron van dat veld een upstream-connector is.

Een andere belangrijke bron van informatie kan afkomstig zijn van leveranciers of fabrikanten. Dit soort informatie komt meestal in een minder gestructureerde benadering, niet zelden in CVS- of XLS-indeling. Met PimLayer API kunnen externe partijen informatie in het systeem pushen. Tijdens de kick-off is het belangrijk om een idee te krijgen van wat de aangewezen bron van elk stukje informatie zal zijn.

2

Stroomafwaartse connectiviteit

Informatie stroomt afwaarts meestal via het distributiekanaal naar uw klanten. Er zijn meerdere mogelijkheden:

  • Twee PimLayer-systemen kunnen met elkaar worden verbonden. Dus als jouw leverancier of klant ook PimLayer gebruikt, kunnen de systemen automatisch gegevens uitwisselen.
  • Connectoren naar de belangrijkste e-commerce pakketten bijvoorbeeld Shopify, WooCommerce en Magento zijn beschikbaar. Dit aanbod wordt overigens in de toekomst uitgebreid.
  • Een subset van uw producten kan automatisch worden aangeboden op marktplaatsen zoals Bol.com, Amazon…
  • Export in verschillende formaten is ook mogelijk. U kunt zelfs een export configureren en elk uur/dag/ … laten verwerken en naar een klantenlijst sturen.
  • PimLayer API laat externe partijen live informatie opvragen. Uiteraard is dit alleen informatie die u aan bepaalde partijen ter beschikking heeft gesteld.

3

Etalage

Op basis van een gestapelde zoekopdracht creëert PimLayer speciale websites waar productinformatie beschikbaar is. De etalage kan worden beveiligd zodat alleen aangewezen gebruikers (intern of extern) toegang hebben, met gebruik van login en wachtwoord en indien nodig two-factor-authenticatie. Echter kunnen deze etalages ook gewoon openbaar zijn.

U kunt zich bijvoorbeeld een speciale productpagina voorstellen over uw assortiment stoelen, gewijd aan de Franse markt, waar u de stoelen laat ziet die in een bergachtige omgeving worden gebruikt en een folder in het Frans aanbiedt. In PimLayer kunt u vervolgens met de tags automatisch kiezen welk type document, foto’s, brochures en welke producten in uw etalage aanwezig moeten zijn.

Loading...